maandag 3 december 2012

Geschiedenis voor geschiedkundigen

Zever tot in het oneindige, daar wordt ge toch misselijk van? Gelukkig is popmuziek een medicijn waarvoor je geen voorschrift van de dokter nodig hebt en waarvan je geen overdosis kan nemen. Vandaar misschien dat ik bij wijze van cadeau een cd'tje volpropte met popmuziek toen Jerry Hormone twee maanden geleden verjaarde.

Jerry Hormone - geweldige naam toch? - is een toffe Nederlander. Hij (punk)rockt(e) bij bands als the Apers, the Windowsill en Anne Frank Zappa. Hij schrijft kinderboeken die ik gaarne voorlees aan mijn zus. Omdat Jerry over meer dan vierentwintig uren per dag beschikt, cohoofdredacteurt hij ook nog het geïllustreerd literair tijdschrift Strak, bakermat van de Nieuwe Nieuwe Zakelijkheid.

Ik doopte het cd'tje heavy metalmoeheid en lachte in mijn vuistje om zoveel cleverheid. Voor het artwork deed ik een beroep op mijn aloude partner in crime GW. Volledig beluisteren kan uiteraard op 8tracks.






  1. Roni Size & Reprazent – Intro. (Klik!)
  2. MonzaAls spraaktechniek faalt / swing machinery.
  3. Wax TailorBetween fellows. Olijke Fransoos maakt triphop die nog niet al te ver is afgedreven van hiphop. De man komt donderdag naar de AB. Ik ben zo braaf geweest dat ik samen met Sint en Piet mag gaan kijken. Het is voorlopig onduidelijk of ik de trein moet nemen dan wel achterop het paard mag. (Klik!)
  4. Kamagurka & Herr Seele – De hygiënische gigolo. Kama en Seele nemen positie in tegen seksueel overdraagbare ziektes. (Klik!)
  5. Franco Saint De BakkerLouie Louie. Enkel in de intro blijven deze geschifte jazzo's trouw aan de garagerock classic. Daarna stoeien ze er mee in het rond alsof de speeltijd nooit zal eindigen.
  6. LalaloverAnnouncement.
  7. Ronnie Self – Bop a lena. Ronnie is lid van de Rockabilly Hall Of Fame en opeens weet ik wat ik wil aanvangen met mijn leven. (Klik!)
  8. The Cool Jerks – Cool jerk stomp.
  9. Fence – Mary Lou. (Klik!)
  10. Marvelas Something Little craver. (Klik!)
  11. Madensuyu No why no now. Nu GW in Istanbul woont, zijn dit gemakkelijk mijn favo Gentenaars.
  12. Mitsoobishy JacsonTake the cameras out of my room.
  13. Liesa Van der AaMy love. (Klik!)
  14. Elastic No-No BandRun DMC. Een heerlijk eerbetoon. (Klik!)
  15. John Lee Hooker – Mustang Sally and GTO. (Klik!)
  16. Mick Farren – Trouble coming every day. De hofnar van de popmuziek covert een nummer waarin Frank Zappa Bob Dylan parodiëert. U kan nog volgen?
  17. Jimmy Cliff – Guns of Brixton. Een oude reggaester molesteert een iets minder oud punknummer. (Klik!)
  18. DJ ShadowSix days (Soulwax remix). Wij mogen getuige zijn hoe Shadow en de B-52's van jetje geven op hun huwelijksnacht. (Klik!)
  19. deadmanorchestraDe wereld lijkt zo groot. Uit de soundtrack bij de graphic novel Over naar jou van Philip Paquet en Adriaan Van Aken.
  20. John Oswald - Power. De geboorte van de mashup: een passionele preek van een dominee gekoppeld aan messcherpe heavy metalriffs. (Klik!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten