maandag 18 juli 2011

Tussen gejakker en gejubel

Hoe bekender gastblogger, meisjesgod en levenskunstenaar San F. Yezerskiy wordt op internet en daarbuiten, hoe meer ik me een profiteur voel als ik rondhang in zijn aura. Eind april dwong het karma mij iets terug te doen, een mixtapeje in elkaar vijzen voor 's mans verjaardag bijvoorbeeld.

Op zes januari twitterde San: "Ik droomde dat ik met @geertsimonis allemaal leuke liedjes aan het luisteren was, voornamelijk Heat Wave en andere motownklassiekers. Toen sprong de wekkerradio op en begon Rik Torfs te praten over de CD&V. Waarom zou een mens ooit nog opstaan?" Voor de mixtape ben ik diep gaan graven in de obscure kelders van Motown en zijn verwanten. Het schijfje ontving de titel Stormin' Norman Bates - voor het lachen - en de subtitel The boys are back in Motown - voor de duidelijkheid. San wist achteraf te zeggen dat hij een lied of vijf reeds kende. Geen slechte score, man!

De mixtape volledig beluisteren kan hiero.


  1. Erykah Badu - World keeps turnin' (intro). Het begin van Erykahs Worldwide Underground uit 2003. Het Motown van 2003 is natuurlijk niet het klassieke Motown maar ik had een intro nodig en dan is een mens zo kritisch niet. (Klik!)
  2. Marv Johnson - Come to me. De allereerste single! Toen heette Motown nog gewoon Tamla. (Klik!)
  3. Little Stevie Wonder - I call it pretty music but the old people call it the blues (pt 1). Ooit was Stevie Wonder een neuspeuterende twaalfjarige gelijk wij allemaal maar hij deed het achter de microfoons van de Motownstudio's. (Klik!)
  4. Bobby "Boris" Picket - Monster mash. Geen vragen stellen, gewoon dansen. (Klik! Tussen het dansen door wel even naar het übercoole stop motion Legoclipje kijken.)
  5. Captain Zap & the Motortown Cut-Ups - The luney landing. Een heerlijk silly knip- en plakdeuntje over Neil Amstrongs uitstapje naar de maan.
  6. Earl Washington All Stars - Opus no 3. Vanop het obscure sublabel Workshop Jazz Motown. Het deuntje wiebelt op een slappe koord tussen jazz en Edvard Grieg en dat kon allemaal zo maar.
  7. Ray Oddis - Happy ghoul tide. Een enorm vreemde kerstvertelling featuring papa vampier en zoontje vampier.
  8. R. Dean Taylor - There's a ghost in my house. Nog gecoverd door the Fall maar of dat nu relevante info is? (Klik!)
  9. The Messengers - That's the way a woman is. Soms is het spijtig dat ge niet op de boodschapper moogt schieten. (Klik!)
  10. Gladys Knight & the Pips - Coca Cola commercial. Ik vermoed dat Motown geen reclamespotjes op plaat uitbracht maar Gladys en de haren waren natuurlijk een der bekendste acts van het label. (Klik!)
  11. Debbie Dean - Don't let him shop around. Een antwoordlied aan het adres van Shop around van the Miracles. Zelden was de women liberation movement zo dansbaar. (Klik!)
  12. Diana Ross & the Supremes & the Temptations - The weight. De eerste Motownsingle in stereo. En toch keihard zuigen! Zo slecht dat het weer goed wordt! (Klik!)
  13. Edwin Starr - Stop the war now. 's Mans hit War had de oren van Dick Nixon net niet bereikt. Vandaar dit extra pleidooi om te nokken met Vietnam. (Klik!)
  14. Pigmeat Markham - Here comes the judge. Oké, kleine fout gemaakt. Dit lied is uitgekomen op Chess, niet op Motown. Ik heb het verward met een ander lied met dezelfde titel gezongen door ene Shorty Long. My bad. Ooit zal ik het goed maken, San. (Klik!)
  15. Chris Clark - Whisper you love me boy. Voor u homoseksuele ondertonen wilt opgraven: deze Chris is een mevrouw. Opzienbarender: een blanke mevrouw! Dat ik dit liedje op een cd voor San zette, bezit uiteraard plenty homoseksuele ondertonen. (Klik!)
  16. The Underdogs - Love's gone bad. Garagerock op Motown, veel gekker hoeft het toch niet te worden.
  17. The Originals - The bells. Een productie van Marvin Gaye, een experimentje met de richting die hij op What's going on uit wilde. Ik vind What's going on een draak van een plaat maar zeg het niet voort.(Klik!)
  18. Stevie Wonder - Blowin' in the wind. Een Bob Dylancover die ik liever zo snel mogelijk vergeet. (Klik!)
  19. Liz Lands - May what he lived for live. Een intrieste ode aan de net neergekogelde John Fitzgerald Kennedy. Uitzonderlijk gepend door grote baas Berry Gordy hemzelf. Soms doen San en ik alsof hij Kennedy is en ik Nixon maar daar moet ge verder niets achter zoeken.
  20. The Temptations - Message from a black man. Als Motown militant wordt. (Klik!)
  21. Erykah Badu - World keeps turnin' (outro). En bij deze is de cirkel rond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten