maandag 31 januari 2011

Ronald janssen farmaceutica

Een wijs man bezwoer mij ooit dat de bedoeling van beffen niet is dat je het schoon likt. Die wijze man was niet Kapitein Haeck. Kapitein Haeck is wel mijn redacteur student. Hij heeft mij bijgestaan doorheen menige gewelddadige ejaculatie.

De man was jarig en kreeg van mij een mixtape: my intentions are crack.



De cover is een poster uit de Russische Burgeroorlog. Het doelwit is Leon Trotski, die toen het Rode Leger leidde.
  1. Wavves - Intro goth. Een rommelig begin maar daarna wordt het cd'tje beter. (Klik!)
  2. Beck - MTV makes me want to smoke crack. Dat er een tijd is geweest dat MTV liederen van meneer Beckmans de wereld in stuurde, bedekken we met twee mantels der liefde. (Klik!)
  3. Eric Vloeimans - Images of Washington. Een jazzke uit Nederland, u bent gewaarschuwd. (Klik!)
  4. Dexter Gordon Quartet - Cheesecake. Mokkel kan hele goede kaastaart maken maar daar krijgt ge geen stukske van. (Klik!)
  5. Big Bill Broonzy - Unemployment stomp. When you're unemployed, there's no vacation. (Klik!)
  6. Humphrey Lyttleton - Bad penny blues. Later creatief gestolen door Paul McCartney voor Lady Madonna. (Klik!)
  7. Craig Armstrong - Morning breaks. Een pianoversie van een teder melodieken dat Craig schreef voor Romeo + Juliet van Baz Luhrman. Toen ik die film voor het eerst zag, heb ik een hele tijd niets anders dan sonnetten geschreven. Verschrikkelijke sonnetten. Binnenkort op WikiLeaks! (Klik!)
  8. Rudy Trouvé Sextet - Heavy metal. Der Rudy vertelt over zijn jeugd. Opgelet: dit is geen heavy metal.
  9. The Who - Hall of the mountain king. De Wie tackelen een stukje uit Peer Gynt van Edvard Grieg. Het hoofdpersonage is een party animal dat de wereld rondreist. Drummer Keith Moon moet er iets van zichzelf in hebben herkend. (Klik!)
  10. Blue Cheer - Summertime blues. Sommige mensen zien deze cover als de oerknal van de heavy metal. Sommige mensen zouden wel eens gelijk kunnen hebben. (Klik!)
  11. Woofers & Tweeters - Love me do. Oftewel: een kinderboerderij covert Love me do. (Klik!)
  12. Dead Man Ray - Munchen. Ik heb Dead Man Ray nooit live gezien. Ik heb München nooit bezocht. Ik heb dit liedje nooit gehoord.
  13. Bo Diddley - Hey! Bo Diddley. Een van de vele liederen waarin Bo Diddley zichzelf uitgebreid namecheckt. Rust in vrede, Bo. (Klik!)
  14. Fifty Foot Combo - Zen guerilla. Er is ook een groep die Zen Guerilla heet maar die hebben geen liedje dat Fifty Foot Combo heet.
  15. Noblesse - Spitting at clouds. Een nobele bezigheid.
  16. Ikara Colt - Pop group. Een lijst met dingen die je niet kan doen als je zingt in een popgroepje. (Klik!)
  17. State Of Mine - Oldskool surfing hero. Olijke skatepunk uit Leuven en omstreken. (Klik!)
  18. Howlin' Wolf - I asked for water (she gave me gasoline). Water is beter voor de dorst maar benzine is beter voor de auto. (Klik!)
  19. Guided By Voices - Cheerleader coldfront. Een weerbericht maar dan anders. (Klik!)
  20. The Moe Greene Specials - Rain scene take 9. Ook een weerbericht maar dan anders. Filmische Americana op smaak gebracht met een scheutje surf.
  21. Vera Lynn - We'll meet again. Een song to say goodbye waarmee geallieerde soldaten afscheid namen van hun geliefde in de Tweede Wereldoorlog. In 2009 sukkelde een compilatiealbum van Vera naar nummer een in de Britse albumlijst. Ze was toen 92, een absoluut record. (Klik!)
  22. Johnny Cash - We'll meet again. Johnny Cash gebruikte diezelfde song to say goodbye om afscheid te nemen van het leven. (Klik!)
  23. Fiction - Afterhours. Het meest breekbare Velvet Underground-liedje ooit gebracht door een Tsjechische (?) Velvet Underground-covergroep. Persoonlijk gekocht in Praag. Het was februari en we moesten door een meter sneeuw waden. Een meisje had mij naar daar gelokt met de belofte dat het er lente zou zijn. Moraal? Vertrouw nooit een vrouw of een Jood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten